Analys: Ett okänt Ideonbolag – med imponerande teknik

mini_erikEntreprenörsikonen Hampus Jakobsson har just tvingats lägga ner Brisk. Den betydligt mer ljusskygge matematikforskaren Rikard Berthilsson har just sålt sitt Ideonbolag Cognimatics till Axis. Ett välkänt namn och imponerande förflutet öppnar många dörrar men i slutänden hänger det mesta trots allt på tekniken under skalet.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Som brukligt i slutet av våren duggar nyheterna tätt från näringslivet, då förhandlingar som pågått i månader kommer till ett snabbt avslut innan sommardvalan. Gårdagens väntade men spektakulära bud på Qlik, värt runt 25 miljarder kronor, är ett exempel. Ebays köp av Expertmaker ett annat. Och i dag meddelade Axis att de köper det lilla Ideonbolaget Cognimatics, även det en tidigare vinnare av Årets Rapidusföretag.

Med 13 anställda i Lund och USA är Cognimatics dock relativt okänt för de flesta utanför Rapidus läsekrets. Bolaget är ett typiskt snillebolag, grundat 2003 av en grupp inbitna Lundaforskare och matematiknördar av bästa eller värsta sorten, beroende på perspektivet. Vd:n Rikard Berthilsson håller sig till korridorerna på Ideon och LTH men syns sällan i media. Som styrelseordförande sitter Lundaprofessorn Kalle Åström, drivande kraft på LTH:s Mathematical Imaging Group – forskargruppen som gett upphov till en lång rad avknoppningsbolag inom avancerad bildanalys, däribland Polar Rose, Decuma och Spiideo. Teknikchefen Håkan Ardö delar i dag sin tid mellan Cognimatics och jobbet som universitetslektor i matematik.

Tekniken bakom Cognimatics är också imponerande och bygger på mångårig forskning, däribland ett antal doktorsavhandlingar. I korthet går den ut på att använda matematik för att identifiera och följa rätt objekt i videoströmmar – till exempel människor som passerar under en övervakningskamera i en butik. Det låter enkelt men kan bli hur komplicerat som helst, när det till exempel gäller att sortera ut barnvagnar, kundvagnar, djur, barn och annat som rör sig förbi kameran men inte ska räknas. För att inte tala om vidareutvecklingar där till exempel ålder och kön kan bestämmas på de förbipasserande.

Jag har själv fått smaka på komplexiteten i att få en dator att se det en människa ser då jag som teknologstudent genomförde mitt examensprojekt på just Cognimatics 2006. Vid den tidpunkten arbetade bolaget även med bildanalysapplikationer till Sony-mobiler och mitt projekt gick ut på att få telefonen att kunna känn igen och automatiskt tagga vänner på bilder tagna med mobilens kamera – en tuff utmaning på bilder tagna från konstiga vinklar eller i dålig belysning.

Sedan dess har Cognimatics valt att fokusera enbart på insticksprogram till främst Axis övervakningskameror och bolaget har i någon mening åkt snålskjuts på Axis ökande försäljning världen över. Som Rapidus tidigare rapporterat säljs bolagets mjukvara numera även till Samsung-kameror, ett sidospår som lär försvinna när Axis tar över.

Inom kort läggs Hampus Jakobssons bolag Brisk ned efter att i flera år försökt slå sig in på marknaden för säljstöd. Trots flera omtag med strategin och justeringar av tekniken lyckades bolaget aldrig hitta rätt.

Med ett 40-tal investeringar i portföljen, försäljningen av TAT i bagaget och ett grundmurat engagemang för floran av uppstartsbolag i Malmö har Hampus Jakobsson en stjärnstatus som få andra i entreprenörsbubblan. Den lär knappast falna särskilt mycket även efter nedläggningen av Brisk. Men i korridorerna på Ideon lufsar en betydligt mer anonym matematikforskare som det finns minst lika mycket skäl att hålla ögonen på.

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!

Samarbetspartners: