Special: De danska 34orna

Kort sagt: Det är supercoolt att vara en ung, dansk entreprenör just nu. Viljan att skapa sin egen verksamhet har exploderat. Rapidus genomgång av 34orna i Skåne visar fantastisk kreativitet, som ungdomar på den danska sidan av sundet känner igen. Det bådar gott – här är Rapidus danska topp 5 av 34orna 2020. 

Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör

Dansk Erhverv publicerade i år en fin nyhet i en analys: betydligt fler danskar under 30 år vill vara entreprenörer. Elva procent av ungdomarna ville i slutet av 2019 bli entreprenörer, mot bara tre procent året innan. I den ökningen bör man inte underskatta vikten av tv-programmet Løvens Hule, motsvarigheten till Draknästet, där unga entreprenörer visar sina idéer för investerare.

Rapidus danska redaktion presenterar nu fem danska stjärnskott som gjort ett tydligt avtryck i det danska näringslivet under året. Här kommer 2020 års 34orna. 

Klicka här för att se hela listan på de skånska 34orna. 

Fatima Al-Zahraa Alatraktchi, 30, är den enda upprepningen från förra årets danska 34or då hon byggt upp ännu mer karaktär under året. Hon har nu visats 66.000 gånger på TedX och lyckades före sin 30-årsdag komma med på Forbes europeiska motsvarighet till 34orna, ”30 under 30” inom ekonomi och vetenskap. Hon har också blivit biträdande professor vid Roskilde Universitet. Samtidigt fortsätter hon utöva sin specialitet inom nanofysik och molekylärbiologi i sitt företag PreDiagnose som säljer en nanosensor som ska känna igen bakteriers kommunikation före en infektion. Med andra ord kan man behandla en infektion innan den blir dödlig. PreDiagnose sysselsätter flera forskare och räknar med en vinst på 175 miljoner danska kronor. 

Jesper Theil Thomsen, 25, är vd och grundare på Soundboks som gör bärbara högtalare med fantastisk – och framgång. Han startade 2015 och har nu 55 anställda och en omsättning på 90 miljoner danska kronor. I september tog Soundboks in 52 miljoner kronor för att expandera. Jesper Theil Thomsen var också talare vid Tillväxtfondens årsmöte i Köpenhamn där han pratade om att identifiera marknadens behov.

Benjamin Feldman, 34, var med och grundade FinPro – Financial Procurement – 2018. Sedan dess har han skapat rykte som en ung ”disruptor” inom finansvärlden. Han var tidigare på Danske Bank, men blev förvånad över att stora företag och fonder hade mäklare för pensioner och försäkringar, men inte för bankföretag. Det är vad FinPro gör i dag. Och de har stora kunder som byggkedjan Silvan och näringslivstidningen Børsen. Bruttoresultatet i de senaste räkenskaperna uppgick till 3,2 miljoner varav 2,2 gick till lön. 

Sophie Trelles-Tvede, 27, säljer något så otekniskt som gummiband för håret. Hon uppfann som 19-åring ett som ser ut som en tvinnad telefonsladd som inte förstör håret i samma utsträckning som vanliga gummitofsar. Under namnet Invisibobble har hon hittills sålt gummiband för totalt 150 miljoner danska kronor i 70 länder med innovativ marknadsföring och nu med 100 anställda.

Mads Andreas Olesen, 28, är medgrundare av Blue Energy som erbjuder hållbar ström till elkunder. Verksamheten såldes 2017 och Mads Andreas Olesen är nu styrelseledamot i bolaget, utöver sitt nya investeringsbolag, MXNEY. Blue Energy har ett stabilt eget kapital på 30 miljoner danska kronor och gjorde en vinst på 1,7 miljoner. Bolaget har skapat en ny nisch med frisk, levande marknadsföring i en bransch med en torr image annars. 

I år har Fonden for Entreprenørskab också analyserat unga entreprenörer i Danmark (under 25 år). Analysen visade samma tendens som hos Dansk Erhverv, att unga företagare ansvarar för en betydande tillväxt i verksamheter, och förvånansvärt nog, att många startar företag redan i grundskolan eller gymnasiet. Unga företagare blir också bättre på att hålla sin verksamhet vid liv och fler anställs i deras företag. Coronaåret var tungt men unga danska entreprenörer håller hoppet vid liv.

Bransch/Kategori

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!


Samarbetspartners: