Skånskt öronskydd tar in nya miljoner

Malmöbaserade Ear Labs tar in 6,75 miljoner kronor i en nyemission där bland annat Almi Invest blir ny delägare. Pengarna ska finansiera en global marknadsföring av bolagets nya justerbara öronskydd samt utvecklandet av nya produkter.

Ear Labs grundandes 2011 som ett konsultbolag i Malmö. När första öronskyddet – ett skydd anpassat för surfare – var redo för produktion tre år senare bytte bolaget namn och knoppade av konsultverksamheten till idag Stockholmsbaserade Above Agency.

– Idag är SurfEars det marknadsledande öronskyddet för surfare, det säljs i mer än 1.000 butiker och 30 länder, säger Christian Dittrich, medgrundare och vd på Ear Labs.

2016 fick bolaget sin första externa finansiering genom den danska versionen av TV-programmet Draknästet, ”Løvens Hule”. Tre drakar köpte upp fem procent vardera av Ear Labs, till en värdering på 10 miljoner kronor sammanlagt. Det tillförde bolaget 1,5 miljoner och tre danska tungviktare: e-handelsveteranen Jesper Buch, Thornicokoncernens vd och ägare Christian Stadil samt Tommy Ahlers som bland annat ligger bakom succébolagen ZYB och Podio.

Vid den aktuella nyemissionen tillförs Ear Labs 6,75 miljoner kronor, varav Almi Invest står för 2,5. Resten kommer från nya danska, och en kinesisk investerare. Pengarna ska gå till utveckling av nya produkter samt en global lansering och marknadsföring av bolagets nya öronskydd dBud. Det är ett justerbart öronskydd med akustiskt filter och volymkontroll.

– Målgruppen för dBud är mycket bredare och marknadsföringen mycket mer komplex. Den riktar sig till folk på konserter, nattklubbar, egentligen alla som vistas i bullriga miljöer, säger Christian Dittrich.

De nya produkterna utvecklas av systerbolaget Above Agency och fokuserar på justerbarhet och anpassningsförmåga. Idén är att skapa öronskydd som till exempel kan anpassas efter en viss hörselnedsättning eller efter en individs specifika hörsel.

– Vi hoppas ha en funktionell prototyp på en ny produkt till nästa år och sedan ytterligare en 2020, säger Christian Dittrich.

Tillsammans med medgrundarna Claes Lundin och Rasmus Christjansen är han huvudägare i Ear Labs samt delägare i Above Agency. Förra året omsatte Ear Labs runt 6,5 miljoner kronor, i år hoppas Christian Dittrich att de når 10 miljoner. /Emiliano Strauss

Bransch/Kategori

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!

Samarbetspartners: